Svar på vanliga frågor

  • Kan jag stänga mitt kort för köp på nätet?

    Ja, om du har ett av våra privatkort kan du välja att stänga ditt kort helt för nätköp genom att logga in på Mitt Eurocard och hantera dina inställningar under Korttjänster/Köpinställningar. Möjligheten att stänga helt för nätköp är inte möjligt för företagskort.

     

    Oavsett vilket kort du har, rekommenderar vi att du behåller förvald inställning; Tryggare handel på nätet. Ditt kort är då alltid öppet för köp på webbplatser med Mastercard Identity Check och för prenumerationer som till exempel Spotify, Netflix. Andra köp kan komma att nekas.

     

    Skulle något nätköp bli nekat får du ett sms med information om hur du öppnar upp för köpet, se därför till att du alltid har din mobil nära till hands och att vi har ditt mobilnummer registrerat på Mitt Eurocard. Kortet öppnas därefter upp för nätköp under 1 timme så att du kan genomföra ditt köp.

     

    Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster – oavsett om du valt att öppna kortet permanent eller bara för en stund – så länge du inte har varit oaktsam med kortet och hanterat kortet enligt villkoren.

  • När är brytdatum för nästa faktura?

    Här hittar du brytdatum för vår generella fakturering för våra privatkort. Har du ett företagskort kan du kontakta oss eller kortansvarig på ditt företag för information kring dina brytdatum.

     

    Brytdatum Fakturadatum
    2020-01-14 2020-01-17
    2020-02-13 2020-02-17
    2020-03-17 2020-03-20
    2020-04-14 2020-04-17
    2020-05-14 2020-05-18
    2020-06-15 2020-06-18
    2020-07-14 2020-07-17
    2020-08-18 2020-08-21
    2020-09-15 2020-09-18
    2020-10-15 2020-10-19
    2020-11-17 2020-11-20
    2020-12-15 2020-12-18
    2021-01-14 2021-01-18
  • Kan jag betala min faktura via e-faktura?

    Med e-faktura slipper du allt krångel med pappersfakturor och OCR-nummer. Du får in fakturan direkt till din internetbank där den sedan lagras i 18 månader. Enkelt för dig – och miljöanpassat. 

     

    För att ansluta Eurocard till e-faktura loggar du in till din internetbank.

  • Min pinkod är spärrad. Vad ska jag göra?

    Om din pinkod är spärrad behöver du inte beställa ett nytt kort. Ring kundservice så hjälper vi dig, se till att du har ditt kort i närheten när du ringer.

     

    OBS! Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.

  • Vad är kontaktlösa betalningar?

    Kontaktlöst betyder att kortet läses av när du håller det intill betalterminalen istället för att dra eller sätta i kortet för avläsning. Ditt kort har den funktionen om det har symbolen för kontaktlösa betalningar.

    nfc-symbol

    När du ser symbolen på en betalterminal behöver du inte sätta in kortet - det räcker att du håller upp det intill terminalen för att betala.

     

    Handlar du för mer än 200 kronor måste du slå din kod, men handlar du för mindre räcker det att du blippar.

  • Hur gör jag en kontaktlös betalning?

    Allt du behöver göra är att hålla fram kortet mot betalterminalen.

    • När du gör ditt köp lägger du kortet mot betalterminalen och blippar. När du hör ett pip är betalningen klar.
    • Du kan göra kontaktlösa köp upp till 200 kronor utan din kod. Men som en extra säkerhet kan du ibland behöva ange din pin-kod även vid mindre belopp.
    • Om du har flera kort i plånboken som har möjlighet till kontaktlös betalning, måste du ta ur det kort du vill betala med från plånboken.
  • Hur gör jag för att aktivera mitt kort för kontaktlös betalning?

    Om ditt kort har funktionen aktiveras den automatiskt första gången du använder kortet för betalning med chip och pin-kod i en betalterminal.

     

    Om du däremot inte vill ha tjänsten på ditt kort kontaktar du kundservice.

  • Vad är en digital plånbok?

    Det kan vara en app i din mobiltelefon, en smartklocka, en surfplatta eller dator som håller reda på dina kort när du ska handla i butik. Ett exempel på en digital plånbok som du använder i butik är Samsung Pay.

     

    Du väljer vilket av dina kort du vill helst vill betala med och lägger överst i din digitala plånbok. Men du kan alltid välja vilket kort du vill använda som betalning.

  • Ska jag betala med kortet i lokal valuta eller svenska kronor i utlandet?

    När du är utomlands kan du ibland få frågan om du vill betala i svenska kronor. Vi rekommenderar dig att svara nej och istället betala i lokal valuta. Butikens kurs är oftast sämre än den Eurocard använder.

     

    Här kan du se den kurs som är använd vid omräkning av dina utländska köp till svenska kronor.

  • Kan jag ta ut valuta på ett växlingskontor?

    Ja, men tar du ut valuta på ett växlingskontor så räknas det som ett kontantuttag med tillkommande kostnad. 

     

    Pris och villkor privatkortPris och villkor företagskort

  • Kan jag stänga mitt kort för köp utomlands?

    Vi strävar efter så säkra och enkla lösningar som möjligt för våra kunder. I dagsläget erbjuder vi inte det men vi följer noga utvecklingen. Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster så länge du inte har varit oaktsam med kortet.

  • Jag försöker handla på nätet men köpet går inte igenom, varför?

    Vi har infört en ny säkerhetsspärr vid nätköp, vilket gör att det för vissa nätbutiker krävs att du aktivt öppnar ditt kort för att kunna handla. Detta gör vi för att skydda dig som kund mot bedrägerier.

     

    För att näthandla smidigt framöver är det viktigt att vi har ditt mobilnummer. Då får du ett sms från oss om att vi har stoppat ditt köp när du försöker näthandla på en sida som inte klassas som säker av oss. Genom att svara på sms:et kan du öppna ditt kort för nätköp under en timme. Du måste då göra om ditt köp.

     

    Nästa gång du gör ett nätköp kan du skicka sms:et innan du handlar och öppna för nätköp under en timme.  

  • Kan jag stänga mitt kort för köp på nätet?

    Ja, om du har ett av våra privatkort kan du välja att stänga ditt kort helt för nätköp genom att logga in på Mitt Eurocard och hantera dina inställningar under Korttjänster/Köpinställningar. Möjligheten att stänga helt för nätköp är inte möjligt för företagskort.

     

    Oavsett vilket kort du har, rekommenderar vi att du behåller förvald inställning; Tryggare handel på nätet. Ditt kort är då alltid öppet för köp på webbplatser med Mastercard Identity Check och för prenumerationer som till exempel Spotify, Netflix. Andra köp kan komma att nekas.

     

    Skulle något nätköp bli nekat får du ett sms med information om hur du öppnar upp för köpet, se därför till att du alltid har din mobil nära till hands och att vi har ditt mobilnummer registrerat på Mitt Eurocard. Kortet öppnas därefter upp för nätköp under 1 timme så att du kan genomföra ditt köp.

     

    Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster – oavsett om du valt att öppna kortet permanent eller bara för en stund – så länge du inte har varit oaktsam med kortet och hanterat kortet enligt villkoren.

  • Hur gör jag enklast om jag vill öppna mitt kort för nätköp under en timme?

    Förutsatt att du inte valt alternativet ”Endast köp i butik” inne på Mitt Eurocard så kommer ditt kort kommer alltid att vara öppet för köp i nätbutiker anslutna till Mastercard Identity Check och för dina prenumerationer (t ex Spotify, Netflix etc.).

     

    I andra nätbutiker kan det krävas att du aktivt öppnar ditt kort för att kunna handla. Det gör du enklast genom att svara på ett sms, som skickas automatiskt till dig om ett köp stoppas av oss. Eller genom att i förväg öppna ditt kort för nätköp genom att logga in till Mitt Eurocard.

  • Varför får jag sms från er utan att jag har handlat på nätet?

    Det kan antingen röra sig om ett nätköp du själv gjort där köpstället försöker dra pengar i efterhand, alternativt är det ett bedrägligt försök att använda ditt kort. Kontakta kundservice så hjälper de dig.

  • Var accepteras mitt kort?

    Eurocard är kopplat till Mastercard vilket betyder att det accepteras över hela världen, både på nätet och i butik. Alla butiker som har Mastercards logga på sin webbsida accepterar Eurocard för betalning.

  • Vad är en digital plånbok?

    Det kan vara en app i din mobiltelefon, en smartklocka, en surfplatta eller om du näthandlar, även en dator, som håller reda på dina kort när du ska handla. 

    Du väljer vilket av dina kort du vill helst vill betala med och lägger överst i din digitala plånbok. Men du kan alltid välja vilket kort du vill använda som betalning.

  • Vad är Masterpass och hur fungerar det?

    Masterpass är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert för dig att handla på nätet. I Masterpass lägger du in ditt Eurocard och när du handlar signerar du ditt köp med mobilt BankID. Du ansluter ditt kort till Masterpass kostnadsfritt via din banks hemsida eller på masterpass.com.

     

    Alla som har symbolen på sin webbsida accepterar Masterpass som betalsätt. 

     

    Om du inte redan har BankID kan du kontakta din internetbank för att få svar på dina frågor och aktivera BankID. Mer information hittar du på bankid.com.

  • Vad är Mastercard Identity Check?

    Det är en global säkerhetsstandard som många nätbutiker är anslutna till. Det innebär att du bekräftar ditt nätköp med BankID eller med engångskod via sms. 

    Om du saknar BankID kontaktar du din internetbank för att aktivera BankID. Mer information hittar du på bankid.com.

    Logga in på Mitt Eurocard och kontrollera att du har rätt mobilnummer registrerat hos oss. 

  • Hur fungerar en betalning med kort i mobilen?

    För att kunna betala med Eurocard i din mobil behöver du bara koppla ditt kort till någon av de olika betalapparna/tjänsterna som finns att ladda ner till exempel på App Store eller Google Play.

     

    Ladda hem appen och följ anvisningarna för att lägga in kortuppgifterna från ditt Eurocard.

     

    Så här gör du en betalning: 

    • Håll upp din mobil mot betalterminalen.
    • Beloppet visas på din mobil och du bekräftar köpet med ditt fingeravtryck eller en pin-kod som du själv har valt.
    • Köpet kommer som vanligt på fakturan.
  • Hur säkert är det att betala med kort i mobilen?

    De nya mobila betaltjänsterna har säkerhetsteknik inbyggd. Till exempel i Samsung Pay skapas ett unikt digitalt kortnummer för din mobil, ett s k token, som bara går att använda för betalningar med just din mobil.

     

    När du sedan betalar måste du identifera dig i Samsung Pay med ditt fingeravtryck eller pin-kod som du anger när du registrerar dig första gången. 

     

    Vid vissa betalningar kan du även bli ombedd att ange pin-koden för ditt Eurocard.

     

    Om du skulle förlora din mobil så behöver du bara avaktivera ditt Samsung Pay, du behöver inte spärra ditt Eurocard.

     

    Skulle du förlora ditt Eurocard och behöver beställa ett nytt, påverkas inte kortuppgifterna i Samsung Pay. Med andra ord kan du betala med mobiltelefonen även innan ditt nya Eurocard har hunnit landa i din brevlåda.

     

    Läs mer om säkerhet och kort

  • Vad gör jag om betalning i mobilen inte fungerar?

    Om giltighetstiden på ditt kort inte har gått ut eller kortet är spärrat av någon anledning så är förmodligen problemet kopplat till butikens betalterminal eller till betalappen.

     

    Om problemet kvarstår, kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Hur länge är kortet giltigt?

    Giltighetstiden hittar du på kortet under ditt kortnummer. De två första siffrorna anger månaden och de två sista anger årtalet. Kortet är giltigt hela slutmånaden. Våra kort är i regel giltiga i fyra år. 

    Ett nytt kort skickas automatiskt ut till dig när det är dags att byta.

  • Kan jag ta ut kontanter med mitt Eurocard?

    Ja, kontantuttag kan göras till en summa på motsvarande 25 000 kronor per rullande 30-dagarsperiod, varav högst 15 000 kr får avse kontantuttag i Sverige och max 10 000 kronor under 24 timmar.

    Observera att det tillkommer en kostnad vid kontantuttag.

    Pris och villkor privatkortPris och villkor företagskort

  • Vad innebär det att jag inte har en övre köpgräns?

    Vi har inte satt någon övre köpgräns för hur mycket och hur ofta du kan använda ditt kort. Det innebär att du alltid kan betala. Vi har för din egen säkerhet lagt in säkerhetsparametrar när du gör ett köp som inte följer ditt ordinarie köpmönster.

    Tänk därför på att ringa vår kundservice – helst en dag innan – och berätta att du ska göra ett större köp som du inte brukar göra.

  • Vad gör jag om kortet inte fungerar?

    Kontrollera att chip och magnetremsa inte är skadade eller smutsiga. I enstaka fall kan det vara butiken som har tekniska problem. 

     

    Om kortet inte börjar fungera efter upprepade försök, kontakta oss så skickar vi dig ett nytt kort.

  • Vad är CVC-kod?

    Det är den tresiffriga koden till höger om signaturfältet på baksidan av kortet. Koden efterfrågas ofta av säkerhetsskäl vid betalning på internet.

  • Min pinkod är spärrad. Vad ska jag göra?

    Om din pinkod är spärrad behöver du inte beställa ett nytt kort. Ring kundservice så hjälper vi dig, se till att du har ditt kort i närheten när du ringer.

     

    OBS! Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.

  • Vad är tjänsten Mitt Eurocard?

    Genom att logga in till Mitt Eurocard kan du:

    • se ditt saldo, dina köp, alla dina fakturor och kvitton
    • uppdatera dina kontaktuppgifter
    • ansöka om att delbetala faktura eller ändra ditt delbetalningsutrymme.
    • exportera dina transaktioner till Excel för att enkelt kunna göra en budget eller dina reseräkningar. 

     

    Du loggar enkelt in till Mitt Eurocard med BankID/Mobilt BankID eller engångskod via sms. 

     

    Har du problem med inloggningen? Här kan du se våra vanligaste frågor och svar.

  • Var kan jag se kvitton på mina köp?

    Alla kvitton för dina köp sparas hos inköpsstället, men inte hos Eurocard. Däremot kan du nu med hjälp av Eurocard-appen spara dina kvitton digitalt så att du alltid har dem till hands.

  • När är brytdatum för nästa faktura?

    Här hittar du brytdatum för vår generella fakturering för våra privatkort. Har du ett företagskort kan du kontakta oss eller kortansvarig på ditt företag för information kring dina brytdatum.

     

    Brytdatum Fakturadatum
    2020-01-14 2020-01-17
    2020-02-13 2020-02-17
    2020-03-17 2020-03-20
    2020-04-14 2020-04-17
    2020-05-14 2020-05-18
    2020-06-15 2020-06-18
    2020-07-14 2020-07-17
    2020-08-18 2020-08-21
    2020-09-15 2020-09-18
    2020-10-15 2020-10-19
    2020-11-17 2020-11-20
    2020-12-15 2020-12-18
    2021-01-14 2021-01-18
  • När ska min faktura vara betald?

    Betaltiden för din faktura är normalt 10 dagar från det att du får din faktura från oss, tills den förfaller.

     

    Om du vill kan du förlänga betaltiden med ytterligare 10 dagar mot en kostnad. 

  • Kan jag betala min faktura via e-faktura?

    Med e-faktura slipper du allt krångel med pappersfakturor och OCR-nummer. Du får in fakturan direkt till din internetbank där den sedan lagras i 18 månader. Enkelt för dig – och miljöanpassat. 

     

    För att ansluta Eurocard till e-faktura loggar du in till din internetbank.

  • Kan jag betala fakturan via autogiro?

    Med autogiro dras din faktura automatiskt från ditt bankkonto. Du får ett underlag från oss varje månad som visar din skuld. Allt du behöver tänka på är, att det dagen före förfallodagen måste finnas pengar till fakturan på ditt bankkonto.


    Autogiro kan anslutas om du har Eurocard Gold, Eurocard Platinum eller ett företagskort med personligt betalningsansvar. Företag kan ansöka om autogiro om du har företagskort där företaget är betalningsansvarigt.


    Om du vill ändra bankkonto där autogirodragningen görs kontaktar du din bank eller fyller i en ny autogiroanmälan. Ändringen gäller från och med följande kalendermånad.


    Om du vill säga upp ditt autogiro så kontaktar du oss så hjälper vi dig.


    Här hittar du autogiroanmälan

  • Hur gör jag en inbetalning till kortet utan min faktura?

    Har du ingen faktura kan du alltid logga in på Mitt Eurocard där du hittar dina inbetalningsuppgifter på senaste fakturan. Om du delbetalar och vill göra en extra insättning anger du ditt avtalsnummer som OCR-referens och betalar till Bankgiro 849-0005. Tänk på att det kan ta upp till 3 bankdagar innan pengarna når oss

  • Kan jag betala min faktura från utlandet?

    Ja men då behöver du vår SWIFT-adress och IBAN-nummer:

    • SWIFT-adressen är ESSESESS

    • IBAN-numret är SE655 0000 0000 58131000087

     

    Glöm inte att ange ditt OCR-/fakturanummer som referens eller meddelande.

  • Varför redovisas inte moms på allt jag handlar?

    Eftersom Eurocard inte är momsredovisningsskyldig är det inköpsställets ansvar att redovisa korrekt moms. Fakturan redovisar bara den information som kommer från inköpsstället. Därför är det viktigt att du alltid behåller kvittot som redovisningsunderlag.

 

  • Hur ansöker jag om att delbetala?

    Du kan ansöka eller ändra delbetalningsutrymme och få svar direkt genom att logga in till Mitt EurocardObservera att om du har familjekort så kan du inte ansöka till Mitt Eurocard utan måste fylla i en ansökan och skicka in den till oss.


    Här hittar du ansökan

  • Hur mycket jag kan delbetala på min faktura?

    Du väljer själv hur mycket du vill betala när fakturan kommer, minst 5 % av fakturabeloppet (lägst 100 kr) så länge det ryms inom ditt delbetalningsutrymme. Lägsta belopp som måste betalas står tydligt angivet på fakturan. Du kan självklart betala hela fakturan på en gång även i fortsättningen. Har du däremot handlat utöver ditt delbetalningsutrymme måste även det beloppet betalas.

     

    Exempel:

    • Har du ett delbetalningsutrymme på 20 000 kr och du handlat för 25 000 kr så kan du endast delbetala 20 000 kr av det totala fakturabeloppet.
    • Det innebär att när du får fakturan på 25 000 kr, måste du betala minst 6 000 kr (20 000 kr x 5% = 1 000 kr samt 5 000 kr, det belopp på fakturan som överstiger ditt delbetalningsutrymme). 

     

    Hade du handlat för 20 000 kr så hade lägsta belopp att betala varit 1 000 kr (20 000 kr x 5%).

  • Vad kostar det att delbetala min faktura?

    Att ha ett delbetalningsutrymme för att kunna delbetala din faktura kostar inget extra och du betalar bara ränta de månader då du väljer att inte betala hela fakturan.


    Här kan du läsa mer om de kostnader som gäller för ditt kort när du väljer att delbetala.

    Pris och villkor privatkortPris och villkor företagskort

  • Vad är phishing?

    Phishing innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller e-post. Oftast blir du som kund ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi uppmanar dig att aldrig lämna ut känslig information till någon obehörig.

    Kom ihåg att vi inte begär in känsliga uppgifter som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

  • Vad är skimming?

    Skimming innebär att bedragare kopierar den information som finns på kortets magnetremsa och med hjälp av denna skapar ett falskt kort. Koden fångas upp genom dolda kameror i nära anslutning till betalterminalen eller bankomaten. Därför är det viktigt att du döljer din kod genom att hålla handen över knappsatsen. 

    Där enbart chipet används, det vill säga enbart halva kortet sticks in i betalterminalen, är det inte möjligt att läsa av magnetspåret och därmed kan skimming inte genomföras.

Chatta med vår nya kollega

I den här chatten får du hjälp av vår digitala medarbetare med artificiell intelligens. Ju mer frågor desto bättre svar!

 

Tänk på din säkerhet.

Skriv aldrig känsliga uppgifter som kortnummer i chatten. Läs om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Viktigt!
Vi behöver få information om dig

Enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism måste vi regelbundet uppdatera den information vi har om dig.

Om du har frågor, så finner du svar här

Är du företagskund?

Läs mer och uppdatera era företagsuppgifter här 

Öppna och stäng ditt kort för nätköp

Se filmen om ökat skydd när du näthandlar.

Spara dina kvitton i vår app.

Aldrig mer bortslarvade kvitton. Med vår app kan du skanna och spara dina kvitton. Hur enkelt som helst. Uppdatera eller ladda ner appen nu!

Läs mer här

Så här aktiverar du ditt nya kort!

Local currency please!

När du betalar med kort i utlandet får du ofta frågan om du vill betala i lokal valuta eller i svenska kronor. Välj lokal valuta! Det tjänar du nästan alltid på!

Fler råd och tips inför din resa

 

Betala när och hur du vill

Nya tekniska lösningar innebär nya smidigare betalningar, anpassade efter dina behov.

Läs mer om digitala betalningar