Svar på vanliga frågor

  • Min pin-kod är spärrad. Vad ska jag göra?

    Om din pin-kod är spärrad behöver du inte beställa ett nytt kort. Ring kundservice så hjälper vi dig, se till att du har ditt kort i närheten när du ringer.

     

    OBS! Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.

  • När är brytdatum för nästa faktura?

    Här hittar du brytdatum för vår generella fakturering för våra privatkort. Har du ett företagskort kan du kontakta oss eller kortansvarig på ditt företag för information kring dina brytdatum.  

     

    Brytdatum

    Fakturadatum

    2016-12-15

    2016-12-19

    2017-01-17

    2017-01-20

    2017-02-14

    2017-02-17

    2017-03-15

    2017-03-20

    2017-04-17

    2017-04-20

    2017-05-16

    2017-05-19

    2017-06-14

    2017-06-19

    2017-07-17

    2017-07-20

    2017-08-15

    2017-08-18

    2017-09-13

    2017-09-18

    2017-10-17

    2017-10-20

    2017-11-15

    2017-11-20

    2017-12-13

    2017-12-18

    2018-01-16

    2018-01-19

     

     

  • Kan jag betala min faktura via e-faktura?

    Med e-faktura slipper du allt krångel med pappersfakturor och OCR-nummer. Du får in fakturan direkt till din internetbank där den sedan lagras i 18 månader. Enkelt för dig – och miljöanpassat. 

     

    För att ansluta Eurocard till e-faktura loggar du in till din internetbank.

  • Hur gör jag en inbetalning till kortet utan min faktura?

    Har du ingen faktura kan du alltid logga in på Mitt Eurocard där du hittar dina inbetalningsuppgifter på senaste fakturan. Om du delbetalar och vill göra en extra insättning anger du ditt avtalsnummer som OCR-referens och betalar till Bankgiro 849-0005. 

  • Hur gör jag en reklamation?

    Här hittar du all information om hur man gör en reklamation samt våra reklamationsformulär.

  • Hur kan jag känna mig trygg på nätet med mitt kort?

    Använd ditt Eurocard och inte ett bankkort knutet till ditt bankkonto när du handlar. Då kan du i lugn och ro granska alla transaktioner innan du måste betala fakturan.

     

    Bra saker att tänka på när du handlar med kort på nätet:

    • Uppge aldrig ditt kortnummer, koder eller personliga uppgifter i något annat sammanhang än när du ska betala

    • CVC är den tresiffriga koden till höger om signaturfältet på baksidan av kortet. Den efterfrågas ofta av säkerhetsskäl vid betalning på internet

    • Många butiker informerar om sina säkerhetsregler på sin webbplats

    • Om du blir debiterad för ett felaktigt köp kan du kontakta oss för att göra en reklamation.

  • Kan jag stänga mitt kort för köp på nätet?

    Vi strävar efter så säkra och enkla lösningar som möjligt för våra kunder. I dagsläget erbjuder vi inte det men vi följer noga utvecklingen. Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster så länge du inte har varit oaktsam med kortet.

  • Vad är Masterpass?

    Masterpass är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert för dig att handla på nätet. I Masterpass lägger du in ditt Eurocard och när du handlar signerar du ditt köp med mobilt BankID.

     

    Masterpass finns tillgängligt på 27 marknader världen över, varav 13 länder i Europa, och accepteras på över 250 000 e-handlare som till exempel Lastminute.com, Visitlondon.com och The Hut. I Sverige kan du betala med Masterpass på bland annat IKEA, TUI m fl. Fler svenska e-handlare ansluts kontinuerligt.

  • Hur ansluter jag mitt Eurocard?

    Du ansluter ditt Eurocard till Masterpass via din banks hemsida eller på masterpass.com. Det är helt kostnadsfritt.

    Masterpass är lika säkert som en kortbetalning, men enklare, snabbare och mer tillgängligt. Det enda du behöver göra är att välja Masterpass som betalningsalternativ och sedan logga in med mobilt BankID. Dessutom lagras dina kort- och adressuppgifter så du behöver inte ange dina uppgifter varje gång du handlar.

  • Hur vet jag vilka nätbutiker som har tjänsten?

    Alla som har symbolen på sin webbsida accepterar Masterpass som betalsätt. Du kan även se vilka butiker som är anslutna på masterpass.com

     

     

  • Vilka kort kan läggas in i Masterpass?

    I Masterpass kan du lägga in de flesta av dina kort och när du handlar väljer du vilket kort du vill betala med. Du kan lägga in:

    • Eurocard

    • Mastercard

    • Maestro

    • Diners Club

    • VISA

    • American Express

  • Jag har fått ett nytt kort, hur aktiverar jag det?

    Av säkerhetsskäl måste du aktivera ditt kort. Att aktivera kortet är enkelt, det enda du behöver göra är ett köp/uttag där du identifierar dig med din pin-kod.

    Du kan aktivera ditt kort genom att logga in på Mitt Eurocard.

  • Hur länge är kortet giltigt?

    Giltighetstiden hittar du på kortet under ditt kortnummer. De två första siffrorna anger månaden och de två sista anger årtalet. Kortet är giltigt hela slutmånaden. Våra kort är i regel giltiga i fyra år. 

    Ett nytt kort skickas automatiskt ut till dig när det är dags att byta.

  • Kan jag ta ut kontanter med mitt Eurocard?

    Ja, kontantuttag kan göras till en summa på motsvarande 25 000 kronor per rullande 30-dagarsperiod, varav högst 15 000 kr får avse kontantuttag i Sverige.

    Observera att det tillkommer en kostnad vid kontantuttag.

    Pris och villkor privatkortPris och villkor företagskort

  • Vad innebär det att jag inte har en övre köpgräns?

    Vi har inte satt någon övre köpgräns för hur mycket och hur ofta du kan använda ditt kort. Det innebär att du alltid kan betala. Vi har för din egen säkerhet lagt in säkerhetsparametrar när du gör ett köp som inte följer ditt ordinarie köpmönster. Tänk därför på att ringa vår kundservice – helst en dag innan – och berätta att du ska göra ett större köp som du inte brukar göra.

  • Vad gör jag om kortet inte fungerar?

    Kontrollera att chip och magnetremsa inte är skadade eller smutsiga. I enstaka fall kan det vara butiken som har tekniska problem. 

     

    Om kortet inte börjar fungera efter upprepade försök, kontakta oss så skickar vi dig ett nytt kort.

  • Vad är CVV eller CVC-kod?

    Det är den tresiffriga koden till höger om signaturfältet på baksidan av kortet. Koden efterfrågas ofta av säkerhetsskäl vid betalning på internet.

  • Varför måste man ha en pin-kod?

    För att vara säker på att alltid kunna använda ditt kort måste du ha en fungerande pin-kod. Med Eurocard kan du själv välja vilken kod du vill använda.

     

    Att ha en fungerande pin-kod är viktigt eftersom den behövs för att godkänna ditt köp och ta ut kontanter i uttagsautomater.

  • Kan jag välja en egen pin-kod?

    Ja, med Eurocard kan du själv välja en kod som du lätt kommer ihåg.

     

    För att få välja en egen pin-kod ringer du kundservice, se till att du har ditt kort i närheten när du ringer. 

     

    OBS! Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.

     

    Vi skicker dig därefter ett bekräftelsebrev med information om hur du enkelt väljer en egen kod. När du fått brevet måste du sedan välja din egen pin-kod inom 10 dagar.

  • Min pin-kod är spärrad. Vad ska jag göra?

    Om din pin-kod är spärrad behöver du inte beställa ett nytt kort. Ring kundservice så hjälper vi dig, se till att du har ditt kort i närheten när du ringer.

     

    OBS! Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kortinformation via e-post.

  • Vad är Mitt Eurocard?

    Genom att logga in till Mitt Eurocard kan du:

    • se ditt saldo, köp och alla dina fakturor
    • uppdatera dina kontaktuppgifter
    • ansöka om att delbetala faktura eller ändra ditt delbetalningsutrymme.
    • exportera dina transaktioner till Excel för att enkelt kunna göra en budget eller dina reseräkningar. 

     

    Du loggar enkelt in till Mitt Eurocard med BankID/Mobilt BankID eller engångskod via sms. 

     

    Har du problem med inloggningen? Här kan du se våra vanligaste frågor och svar.

  • Vad är Mastercard SecureCode?

    Mastercard SecureCode är en säkerhetstjänst som många nätbutiker är anslutna till. Det innebär att du måste bekräfta ditt köp med antingen via BankID eller engångskod via sms.

  • Vad händer med mitt lösenord?

    Inom kort kommer vi att ta bort möjligheten att använda eget lösenord som identifiering. Logga därför in på Mitt Eurocard och kontrollera att du har rätt mobilnummer registrerat så att du kan börja använda engångskod via sms.

  • Hur fungerar BankID?

    Kontakta din internetbank för att aktivera BankID. De svarar också på frågor om BankID. Du hittar mer information på bankid.com.

  • Hur fungerar engångskod via sms?

    Om du har aktiverat ditt kort för engångskod via sms så skickar vi en engångskod till din mobil när du behöver verifiera ditt köp hos anslutna nätbutiker.

  • Hur kan jag se mina fakturor?

    Behöver du få information om ditt saldo eller dina transaktioner innan din faktura kommer? Logga in på Mitt Eurocard eller ladda ner Eurocard-appen så kan du alltid hålla dig uppdaterad.

  • När är brytdatum för nästa faktura?

    Här hittar du brytdatum för vår generella fakturering för våra privatkort. Har du ett företagskort kan du kontakta oss eller kortansvarig på ditt företag för information kring dina brytdatum.  

     

    Brytdatum

    Fakturadatum

    2016-12-15

    2016-12-19

    2017-01-17

    2017-01-20

    2017-02-14

    2017-02-17

    2017-03-15

    2017-03-20

    2017-04-17

    2017-04-20

    2017-05-16

    2017-05-19

    2017-06-14

    2017-06-19

    2017-07-17

    2017-07-20

    2017-08-15

    2017-08-18

    2017-09-13

    2017-09-18

    2017-10-17

    2017-10-20

    2017-11-15

    2017-11-20

    2017-12-13

    2017-12-18

    2018-01-16

    2018-01-19

     

     

  • När ska min faktura vara betald?

    Betaltiden för din faktura är normalt 10 dagar från det att du får din faktura från oss, tills den förfaller.

     

    Om du vill kan du förlänga betaltiden med ytterligare 10 dagar mot en kostnad. 

  • Kan jag förlänga betaltiden på min faktura?

    Om du vill kan du förlänga betaltiden med ytterligare 10 dagar, vilket ökar din flexibilitet om du till exempel ofta är bortrest. Du kan också välja om din faktura ska förfalla till betalning vid månadsskiftet eller cirka 10 dagar in i påföljande månad.


    Vill du ansöka om förlängd betaltid för ditt företagskort så kan du kontakta oss eller kortansvarig på ditt företag för att få veta mer.

    Här hittar du ansökningar

    Pris och villkor privatkort

  • Kan jag betala min faktura via e-faktura?

    Med e-faktura slipper du allt krångel med pappersfakturor och OCR-nummer. Du får in fakturan direkt till din internetbank där den sedan lagras i 18 månader. Enkelt för dig – och miljöanpassat. 

     

    För att ansluta Eurocard till e-faktura loggar du in till din internetbank.

  • Kan jag betala fakturan via autogiro?

    Med autogiro dras din faktura automatiskt från ditt bankkonto utan någon kostnad. Du får ett underlag från oss varje månad som visar din skuld. Allt du behöver tänka på är, att det dagen före förfallodagen måste finnas pengar till fakturan på ditt bankkonto.


    Autogiro kan anslutas om du har Eurocard Gold, Eurocard Platinum eller ett företagskort med personligt betalningsansvar. Företag kan ansöka om autogiro om du har företagskort där företaget är betalningsansvarigt.


    Om du vill ändra bankkonto där autogirodragningen görs kontaktar du din bank eller fyller i en ny autogiroanmälan. Ändringen gäller från och med följande kalendermånad.


    Om du vill säga upp ditt autogiro så kontaktar du oss så hjälper vi dig.


    Här hittar du autogiroanmälan

  • Hur gör jag en inbetalning till kortet utan min faktura?

    Har du ingen faktura kan du alltid logga in på Mitt Eurocard där du hittar dina inbetalningsuppgifter på senaste fakturan. Om du delbetalar och vill göra en extra insättning anger du ditt avtalsnummer som OCR-referens och betalar till Bankgiro 849-0005. 

  • Kan jag betala min faktura från utlandet?

    Ja men då behöver du vår SWIFT-adress och IBAN-nummer:

    • SWIFT-adressen är ESSESESS

    • IBAN-numret är SE655 0000 0000 58131000087

     

    Glöm inte att ange ditt OCR-/fakturanummer som referens eller meddelande.

  • Varför redovisas inte moms på allt jag handlar?

    Eftersom Eurocard inte är momsredovisningsskyldig är det inköpsställets ansvar att redovisa korrekt moms. Fakturan redovisar bara den information som kommer från inköpsstället. Därför är det viktigt att du alltid behåller kvittot som redovisningsunderlag.

 

  • Vem kan delbetala?

    Du som har ett privat Eurocard kan välja att delbetala din faktura och detta gäller även för de köp som görs med eventuella familjekort.

     

    Du kan även delbetala din faktura om du har ett av våra företagskort med personligt betalningsansvar förutsatt att din arbetsgivare har avtalat om delbetalning för sina anställda.

     

    Observera att du måste ha ansökt om ett delbetalningsutrymme till ditt kort för att kunna delbetala fakturan. Du kan ansöka och få svar direkt genom att logga in på Mitt Eurocard.

  • Vad är ett delbetalningsutrymme?

    För att kunna delbetala din faktura måste du ha ett delbetalningsutrymme på ditt kort. Det kostar inget extra och du betalar bara ränta de månader då du väljer att inte betala hela fakturan.

    Du kan välja ett delbetalningsutrymme på lägst 10 000 kr (max 20% av din årsinkomst).

     

    Givetvis finns det fortfarande ingen övre köpgräns för hur mycket du kan handla med ditt Eurocard.

  • Hur ansöker jag om att delbetala?

    Du kan ansöka eller ändra delbetalningsutrymme och få svar direkt genom att logga in till Mitt EurocardObservera att om du har familjekort så kan du inte ansöka till Mitt Eurocard utan måste fylla i en ansökan och skicka in den till oss.


    Här hittar du ansökan

  • Hur mycket jag kan delbetala på min faktura?

    Du väljer själv hur mycket du vill betala när fakturan kommer, minst 5 % av fakturabeloppet (lägst 100 kr) så länge det ryms inom ditt delbetalningsutrymme. Lägsta belopp som måste betalas står tydligt angivet på fakturan. Du kan självklart betala hela fakturan på en gång även i fortsättningen. Har du däremot handlat utöver ditt delbetalningsutrymme måste även det beloppet betalas.

     

    Exempel:

    • Har du ett delbetalningsutrymme på 20 000 kr och du handlat för 25 000 kr så kan du endast delbetala 20 000 kr av det totala fakturabeloppet.
    • Det innebär att när du får fakturan på 25 000 kr, måste du betala minst 6 000 kr (20 000 kr x 5% = 1 000 kr samt 5 000 kr, det belopp på fakturan som överstiger ditt delbetalningsutrymme). 

     

    Hade du handlat för 20 000 kr så hade lägsta belopp att betala varit 1 000 kr (20 000 kr x 5%).

  • Vad kostar det att delbetala min faktura?

    Att ha ett delbetalningsutrymme för att kunna delbetala din faktura kostar inget extra och du betalar bara ränta de månader då du väljer att inte betala hela fakturan.


    Här kan du läsa mer om de kostnader som gäller för ditt kort när du väljer att delbetala.

    Pris och villkor privatkortPris och villkor företagskort

  • Hur ändrar jag mina personuppgifter?

    Om du ändrar adress till folkbokföringen så ändras uppgifterna till oss automatiskt.

     

    Vill du ändra din adress till en annan än den du är folkbokförd på kan du logga in på Mitt Eurocard  och skicka din nya adress via säkra meddelanden eller så krävs en underskriven anmälan om detta. Glöm inte att ange avtalsnummer.

     

    Skicka den underskrivna anmälan till:
    Eurocard AB
    103 83 Stockholm

     

    Vid en namnändring gäller samma regler som ovan. Logga in till Mitt Eurocard och skicka dina nya namnuppgifter via säkra meddelanden.

     

    När du loggar in till Mitt Eurocard kan du själv se och ändra ditt telefonnummer och e-postadress. Se gärna över att de är aktuella så att vi kan vara säkra på att kunna komma i kontakt med dig.

  • Vad gör jag om jag förlorat mitt kort?

    Om du har förlorat ditt kort så ska du alltid spärra det så fort som möjligt.

     

    Du kan spärra det när som helst, dygnet runt, genom att ringa 08-14 67 67 eller från utlandet, + 46 8 14 67 67.

     

    Kom ihåg att alltid göra en polisanmälan. Om kortet har försvunnit utomlands, försök om möjligt att göra din polisanmälan direkt på plats, annars snarast efter hemkomst.

     

    Om du upptäcker obehöriga köp eller uttag på ditt kort kan du behöva göra en reklamation.

  • Det är obehöriga köp eller uttag på mitt kort, vad gör jag?

    Har du obehöriga köp eller uttag på ditt kort kan du behöva göra en reklamation.

  • Finns det mer information om ett köp eller uttag än det som jag kan se på fakturan eller på Mitt Eurocard?

    Vi kan ge svar på om köpet eller uttaget är godkänt med pin-kod, om MasterCard SecureCode är använd, samt vilken tid köpet eller uttaget genomfördes. Vi har inga kvittokopior, de finns hos respektive inköpsställe.

  • Ska jag vända mig till er eller till inköpsstället?

    Du ska alltid vända dig till inköpsstället först och främst. Butiken eller företaget, där du har betalat med kort för varor eller tjänster, är ytterst ansvariga för eventuella fel, i enlighet med gällande lagstiftning. Därför ska du först vända dig till inköpsstället och inte till Eurocard. Men får du ingen hjälp av inköpsstället är nästa steg att du vänder dig till oss.

  • Jag känner inte igen ett inköpsställe på fakturan, men känner igen beloppet. Hur kommer det sig?

    Eurocard är enbart en förmedlare av betalningar och vi behandlar tredjehandsinformation som vi erhåller från inköpsställets bank. Vi litar på att den förmedlade informationen är korrekt men det förekommer att butiker förmedlar betalningar under ett annat namn än det som står på butiksdörren eller hemsidan. Detta kan också ha att göra med ägarförhållanden.

  • Hur spärrar jag mitt kort?

    Spärra kortet när som helst, dygnet runt, genom att ringa 08-14 67 67 eller från utlandet, + 46 8 14 67 67.

    Kom ihåg att alltid göra en polisanmälan. Om kortet har försvunnit utomlands, försök om möjligt att göra din polisanmälan direkt på plats, annars snarast efter hemkomst.

  • Ska jag polisanmäla obehöriga köp?

    All brottslig verksamhet ska polisanmälas. Så även obehöriga köp.

  • Hur gör jag en reklamation?

    Här hittar du all information om hur man gör en reklamation samt våra reklamationsformulär.

  • Hur lång är handläggningstiden för ett reklamationsärende?

    Vår handläggningstid varierar beroende på hur mycket vi har att göra. Vår ambition är dock att klara av ditt ärende inom tre veckor. När du lämnar in reklamationen får du automatiskt information om hur lång handläggningstid du kan vänta dig.

  • Vad gör jag om jag gjort en reklamation och upptäcker att köpet var korrekt?

    Meddela oss så snart som möjligt via de kontaktuppgifter du erhöll vid reklamationstillfället.

  • Jag vill inte ligga ute med pengar för ett köp jag vill reklamera, vad gör jag?

    Om du behöver göra en reklamation kan vi, beroende på situation och efter behovsprövning, ge uppskov med betalningen av det reklamerade beloppet.

  • Får jag en ny faktura om ni ersätter mig?

    Nej, om vi korrigerar ditt fakturabelopp får du ingen ny faktura utan du justerar själv beloppet vid inbetalning.

  • Vad gäller vid en flygbolagskonkurs?

    Då ett flygbolag har begärts i konkurs, och du har bokat och betalat en resa med kort, ska du i första hand kontakta flygbolaget eller din researrangör för mer information.

     

    Har du betalat resan med kort kan du reklamera ditt köp och efter utredning få möjlighet till viss ersättning. Ersättningen avser bara den del av resan som inte kunnat utnyttjas och bara den del som avser det bolag som begärts i konkurs.

     

    Har du köpt resan via en researrangör ersätts inte bokningsavgift eller andra avgifter från resebyrån. För anslutningsflyg, transfer till och från flygplatsen, hotell eller liknande gäller inte reklamationsrätten. Kortets kompletterande reseförsäkring täcker inte utgifter orsakade av flygbolagets konkurs.

     

    Du kan inte reklamera en resa eller få kompensation för en resa om motsvarande kompensation har betalats ut från annat håll.

     

    När du reklamerar köpen måste du bifoga dokument som styrker att flygbolaget har begärts i konkurs och att du har försökt att kontakta dem eller den researrangör som du har bokat igenom. Bifoga också det svar som du har fått från dem. Du måste också bifoga bokningsbekräftelse eller flygbiljett där det framgår datum för resa, bokningsnummer/biljettnummer, namn på passagerare samt priset på biljetten.

     

    Tänk på att om det bara är en del av resan som du vill reklamera, till exempel hemresan eller om en del av resan är bokad med ett annat bolag, måste priset för den del du vill reklamera framgå.

     

    Det är viktigt att vi får så kompletta underlag som möjligt för att underlätta och snabba på handläggningen av ditt ärende.

  • Har ni kvittokopior?

    Nej, Eurocard är enbart en betalningsförmedlare och all kommunikation med inköpsställen sker elektroniskt. Inköpsstället lyder däremot under bokföringslagen och har en plikt att spara betalningsunderlag. Du ska därför vända dig till inköpsstället om du vill ha en kvittokopia.

  • Jag har köpt en vara som är förfalskad, defekt eller inte som förväntad. Vad gör jag?

    Börja med att försöka att lösa saken med inköpsstället. Många gånger så löser sig dessa ärenden i dialog med dem. Om du inte får hjälp av inköpsstället kan du lämna in en reklamation till oss. Observera att för att vi ska kunna hjälpa dig ska du först ha kontaktat inköpsstället för en lösning.

  • Jag har inte fått min beställda vara, vad gör jag?

    Du ska alltid, först och främst, vända dig till inköpsstället och fråga varför varan inte kommit. Om det finns ett leveransdatum ska du avvakta till det datumet är passerat. Finns det inget leveransdatum kan vi inte hjälpa dig förrän det har gått 30 dagar från inköpsdatum. Om inköpsstället inte kan eller vill hjälpa till med att få fram varan är det möjligt att göra en reklamation hos oss.

  • Hur arbetar Eurocard med säkerhet?

    Det är viktigt för oss att du känner dig trygg när du använder ditt kort. Varje dag sker miljontals transaktioner med kort, i butiker och över nätet. Det är väldigt sällan något går fel eller någon kund råkar ut för ett bedrägeri.

    Om något trots allt skulle hända är du som Eurocardkund alltid skyddad mot ekonomiska förluster så länge du inte har varit oaktsam med kortet.

    Vi arbetar kontinuerligt med att upprätthålla säkerheten. Detta gör vi genom dygnet-runt-övervakning av transaktioner som vi betraktar som misstänkta. Vi har lång erfarenhet och bra rutiner för att hantera eventuella misstankar om kortbedrägerier och vi vidtar snabbt åtgärder för att minimera skadorna.

  • Vad ska jag tänka på när det gäller säkerhet kring mitt kort?

    Här får du bra tips när det gäller säkerhet kring kort:

    • Behandla ditt kort som den värdehandling det är.

    • Var särskilt försiktig med kortet om någon pockar på din uppmärksamhet till exempel på en marknad eller vid en uttagsautomat

    • Lämna aldrig ut din pin-kod

    • Kontrollera alltid beloppet innan du godkänner ett köp. När du väl slagit in din pin-kod har du godkänt köpet

    • När du får din faktura – kontrollera att beloppen stämmer med dina kvitton

    • Lämna inte ut kortnummer, koder eller personliga uppgifter via e-post eller sms 

     

    Om du förlorar ditt kort – spärra det omedelbart! Ring 08-14 67 67 (öppet dygnet runt).

  • Vad är phishing?

    Phishing innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller e-post. Oftast blir du som kund ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi uppmanar dig att aldrig lämna ut känslig information till någon obehörig.

    Kom ihåg att vi inte begär in känsliga uppgifter som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

  • Vad är skimming?

    Skimming innebär att bedragare kopierar den information som finns på kortets magnetremsa och med hjälp av denna skapar ett falskt kort. Koden fångas upp genom dolda kameror i nära anslutning till betalterminalen eller bankomaten. Därför är det viktigt att du döljer din kod genom att hålla handen över knappsatsen. 

    Där enbart chipet används, det vill säga enbart halva kortet sticks in i betalterminalen, är det inte möjligt att läsa av magnetspåret och därmed kan skimming inte genomföras.

Hur aktiverar jag mitt kort?

Titta efter denna symbol!

nfc-symbol

Nu börjar Eurocard att byta ut alla kort till nya med kontaktlös funktion. Snabbt, enkelt och tryggt!

Läs mer om kontaktlösa betalningar här

Självklart vågar du handla på nätet!

Kortbedragare är påhittiga och söker hela tiden nya sätt att luras. Men på Eurocard är vi minst lika påhittiga när det gäller att upptäcka och stoppa kortbedrägerier.

Självklart vågar du handla på nätetObehöriga köp på ditt kort? Reklamera!Vi vakar alltid över ditt kort

Local currency please!

När du betalar med kort utomland får du ofta frågan om du vill betala i lokal valuta eller i svenska kronor. Välj lokal valuta! Det tjänar du nästan alltid på!

Fler råd och tips inför din resa

Betala med Eurocard i mobilen!

För att kunna betala med Eurocard via din mobil behöver du bara koppla ditt kort till de olika betalappar/tjänster som finns.

Så här kommer du igång med mobila betalningar